Nieuws


Hier leest u het laatste nieuws over ons. Voor meer informatie volg ons ook op FacebookLinkedInTwitter, Instagram en YouTube.


De GmbH gaat verhuizen van Haldensleben naar Rheine! U ontvangt binnenkort een e-mail van ons met de gedetailleerde informatie.

 

 

Kijk a.s. Zondag 30 oktober om 14.00 uur: Dumeta in “Green Project” met het GIROMATIC rotatiesysteem!

27-10-2016 

Tijdens de TKD vakbeurs van 26 mei tot 28 mei jl. in Almere zijn door RTL 7 opnames gemaakt voor het programma Greenproject. Dit programma over duurzaamheid wordt gepresenteerd door Roel Kyvelos en wordt uitgezonden op zondagmiddag 30 oktober om 14:00 uur. 

Dat oplossingen vinden voor veilig en ergonomisch verantwoord werken een “hot” item is, wordt al snel duidelijk als je de landelijke media volgt. 
De mensen op de werkvloer worden gemiddeld steeds ouder en moeten langer doorwerken. Dit moet op een veilige en ergonomische manier gebeuren en daarnaast willen we ook tijdwinst behalen. 

Maar welke oplossingen biedt Dumeta hiervoor?

Dumeta uit Oldenzaal biedt een rotatiesysteem met de naam Giromatic® waarmee grote werkstukken snel, eenvoudig en veilig in positie gebracht kunnen worden.
Het modulaire systeem, dat ontwikkeld is door het Spaanse familiebedrijf PAI App Industry SL, is in het bijzonder geschikt voor de handling van zware en ongelijkmatig gevormde werkstukken

Het principe is eenvoudig. Het werkstuk wordt opgehangen in twee nylon lussen die bewegen over een katrol. 
De bewegende nylon banden nemen het werkstuk mee in een gelijkmatige, draaiende beweging, totdat de gewenste positie is bereikt. 
Zeer zware en grote werkstukken kunnen op deze manier snel en gemakkelijk in de juiste positie worden gebracht, om bijvoorbeeld onder de hand te kunnen lassen
Naast de tijdwinst die hiermee behaald wordt, komt het de veiligheid en fysieke belasting van de lasser ten goede.

De eenvoudigste basismodule is de GPMP, welke bestaat uit een gemotoriseerde- en ongemotoriseerde gedeelte, met één poelie en standaarduitvoeringen van 1 tot 50 ton capaciteit dus met een set (twee keer D-GPMP) kan men werkstukken tot 100 ton roteren
Deze module kan worden gebruikt in verschillende opstellingen en in verschillende combinaties met andere modules. 
De GPMM, in standaarduitvoeringen met een laadvermogen tot 50 ton, is gemotoriseerd, heeft een vaste afstand tussen de twee poelies en kan zelfstandig werkstukken tot wel 12 meter lengte roteren
Het is een mobiel systeem, dat ook op locatie kan worden gebruikt, bijvoorbeeld in combinatie met een hijskraan of een speciale kolom van de Giromatic. 
Met de derde module, de GPMM-R, is de afstand tussen de twee poelies motorisch of handmatig verstelbaar, zodat ook zeer lange werkstukken zonder problemen geroteerd kunnen worden. 
Het laadvermogen van een enkel Giromatic systeem kan oplopen tot 50 ton, maar door uitbreiding met meerdere modules kunnen ook zwaardere werkstukken worden geroteerd. 
Ook kan een systeem op maat gebouwd worden. Er wordt constant gewerkt aan innovaties, zo is een lichter systeem ontwikkelt (D-GPMM-LC en D-GPMM-LCR) om ook werkstukken uit aluminium of hout te kunnen positioneren waarbij b.v. aan kozijn en geveltechniek gedacht moet worden. “Een groot voordeel van het Giromatic systeem is de tijdwinst die ermee behaald kan worden. De zwaarste werkstukken zijn in tien minuten in de juiste positie te manoeuvreren, iets wat vroeger minstens een halve dag kostte. 

Wij constateren een groeiende vraag naar oplossingen voor veilig en ergonomisch verantwoord werken. “Als je ziet dat de mensen op de werkvloer gemiddeld steeds ouder worden en langer moeten doorwerken, is het extra belangrijk om hun werk zo ergonomisch en aangenaam mogelijk maken. Werkgevers moeten steeds meer rekening houden met veiligheid en ergonomie. Dat merken we ook aan de toenemende vraag naar het Giromatic systeem maar ook onze hydraulisch, in hoogte verstelbare manipulatoren.” 

DIT NIEUWS MOETEN WE TOCH NIET VOOR ONS ZELF HOUDEN? KIJK DUS 30 OKTOBER NAAR HET PROGRAMMA “GREENPROJECT” OP RTL 7 OM 14.00 UUR!!

 

 


Mechaniseren of toch meteen robotiseren? ‘Bedrijven gaan soms te impulsief te werk’

30-08-2016 door Margriet Wennekes, LASTECHNIEK

Jos Lotgerink van Dumeta Import/Export heeft een uitgesproken visie op het traject dat bedrijven het best kunnen afleggen om van handlassen, via mechanisering en automatisering, uiteindelijk de stap te zetten naar gerobotiseerd lassen.

 

In het midden- en kleinbedrijf wordt nog veel handmatig gelast, maar het wordt steeds moeilijker om goede lassers te vinden. Hoewel lasrobotfabrikanten de robot steeds beter geschikt maken voor kleine series en zelfs enkelstuks, vormen de hoge investeringskosten een drempel om over te stappen op gerobotiseerd lassen, zeker als het gaat om grote en zware producten. Jos Lotgerink, specialist in manipulatoren en draaitafels, pleit voor een eenvoudige en stapsgewijze aanpak om de kostprijs te verlagen en de productiecapaciteit steeds verder te verbeteren. 

Mechanisering, automatisering, robotisering

“Op de beurzen waar wij staan, krijgen we steeds vaker de vraag of onze manipulatoren ook gekoppeld kunnen worden aan een robot. Die vraag komt vooral uit landen die volop in ontwikkeling zijn en die hun afzet sterk zien groeien, zoals Polen. Ze willen liefst zo snel mogelijk robotiseren, maar gaan daarin heel impulsief te werk. Vandaag rijden ze bij wijze van spreken met paard en wagen en morgen willen ze een Ferrari”, vertelt Lotgerink. Uit ervaring weet hij dat dit soort bedrijven zich niet altijd realiseert dat robotisering van het lasproces vraagt om een andere denk- en werkwijze, die soms ook weer extra tijd en kosten met zich meebrengt. Als voorbeeld noemt hij een klant die scheepsroeren produceert. “Het bedrijf verwerkt grote plaatdelen, die gewalst en gevormd moeten worden. Binnenin het roer zit een raamwerk ter versteviging. Al 70 jaar lang worden deze scheepsroeren met de hand gelast. Eerst gebeurde dit met het BMBE-proces, daarna met andere lasprocessen, maar nog steeds handmatig. Deze klant wilde een lasrobot aanschaffen. Dat zou een investering vergen van zo’n 100.000 euro. Maar het gevolg zou zijn dat de voorbewerking veel nauwkeuriger zou moeten, en daardoor duurder zou worden ten opzichte van het lassen met de hand. Met andere woorden: je kunt tijd en kosten besparen met de robot, maar als je het ergens anders weer moet uitgeven, wordt je er per saldo niet wijzer van.” 

Handling van producten

Lotgerink ziet zeker de voordelen van lasrobotisering, maar constateert dat bedrijven daarin soms te impulsieve beslissingen nemen. Er zijn volgens hem goede alternatieven om met een relatief lage investering veel kosten te besparen. Hij richt zich daarbij vooral op de handling van grote en zware producten. “Begin eenvoudig en kijk naar de handling van het product. Als dat allemaal met een kraan gebeurt, is er al veel winst te behalen met een goede manipulator. Dankzij een goede werkhoogte kan een lasser niet alleen sneller en efficiënter werken, maar is ook de fysieke belasting minder en het ziekteverzuim lager. De ervaring die een bedrijf met manipulatoren, handling en opspanning opdoet, komt bovendien goed van pas bij het gerobotiseerd lassen.”

Bij het robotlassen is de samenwerking tussen manipulator en robot van belang. Een standaard manipulator bestaat uit twee assen die kunnen draaien en roteren. De aandrijving gebeurt met servomotoren, die aangestuurd kunnen worden door een robot. “Bij de aansturing zijn het model en merk van de robot van belang. Een Kuka-robot communiceert bijvoorbeeld niet met Fanuc-servomotoren. De lasrobot is daarbij bepalend: deze stuurt niet alleen de manipulator aan, maar ook de lasmachine. De robot zelf manipuleert alleen de lastoorts. Vaak hebben robotfabrikanten hun eigen lijn met manipulatieapparatuur, maar niet altijd. Wij bouwen als Dumeta geen volledig robotlassysteem, maar werken samen met robotleveranciers.” 

Belangrijke tussenstap

Vooral bij de productie van grotere en zwaardere werkstukken van zo’n 3 of 4 ton valt er volgens Lotgerink nog veel te winnen. “Het hangt af van het soort product wat de beste oplossing is, maar mechanisering als tussenstap tussen handmatig lassen en robotlassen is naar mijn overtuiging nog steeds belangrijk, ook met het oog op de toekomst. De vergrijzing gaat door, dus mensen moeten fysiek in staat worden gesteld om langer door te werken. Handling heeft ook te maken met ergonomisch werken. Je kunt niet van mensen van 68 verlangen dat ze net zo lenig en sterk zijn als twintigers. Het belang van mechanisatie zal ongetwijfeld alleen maar toenemen.”


Bron: Wennekes, M. (2016). Mechaniseren? Robotiseren? LASTECHNIEK, 36 - 37.

 


Tłumaczenie polski: 

Mechanizować czy od razu robotyzować? „Firmy działają czasem zbyt impulsywnie“ 

09.09.2016 

Tutaj znajdą Państwo wspomniany artykuł!


 

Nieuwe website www.dumeta.nl is live!!

18-02-2016